Login | Site map | Print
Her er de interaktive undervisningsmaterialer eleverne kan anvende ved arbejdet med webparlamentet Info Webparlamenter
Hvad skal der ske?
Præsentation
Ideudvikling
Projektudvikling
Webhøring
Søgning på internettet
Vid gi'r bid
Find på søgeord
Læs linksider
Vurder brugbarhed
Brug oplysningerne
Biblioteket
Interview
Respons
Det gode argument

Brug oplysningerne

Der er nogen - og det er naturligvis ikke jer - der tror at når de har fundet nogle oplysninger, så er arbejdet gjort. Det er det naturligvis ikke. Det skal først til at gå i gang.

 

  1. Læs teksten I har fundet, grundigt.
  2. Skriv det I har fundet ud af ind i jeres egen tekst, med jeres egne ord.
  3. Citér fra teksten. Brug gåseøjne.
  4. Henvis til jeres kilder.

 

Læs teksten I har fundet, grundigt

Vær helt sikre på at I ikke har misforstået hvad der står i teksten. Vær helt sikre på at I har læst alt hvad der står i teksten om jeres emne. Tag noter.

 

Skriv ind i jeres egen tekst, med jeres egne ord

Kopier og indsæt er et rigtig godt redskab når man bruger computeren til at skrive en tekst. Men det skal altså være jeres egen tekst i kopierer fra og sætter ind i. Andres tekst læser man. Og så kan man skrive med sine egne ord hvad man har læst ind i sin egen tekst. Ellers bliver stilen i teksten alt for forskellig. Men det er også tilladt at:

 

Citere fra teksten

Når man citerer fra en andens tekst skriver man helt nøjagtig hvad den anden har skrevet. Ordret (med stavefejl, hvis der er det!). Her kan man jo passende bruge kopier og sæt ind-funktionerne. Det man har citeret sætter man i gåseøjne: "Så ved man nemlig at det er nogen andre der har skrevet det". Og bagefter i parentes eller nederst i dokumentet skriver man hvorfra man har citatet. (Fx: www.webparlament.dk/undervisning).

 

Henvis til jeres kilder

De tekster man har brugt - både til at citere fra og til at få oplysninger fra, skriver man nederst i sit dokument.

Kopier adressen fra browserens adressefelt og sæt den ind i jeres tekst sammen med en kort beskrivelse af hvor det stammer fra - fx hvem der er forfatter og hvad hans eller hendes tekst hedder.

 

Fx: Peter Sørensen: "Om Harry Potter". www.webparlament.dk/undervisning. Hentet 18. august 2003

Webmaster: Jeppe Bundsgaard
SmartSite Publisher